Blåögd?


Jag är en såndär blåögd drömmare med en outtröttlig tro att jag kan förbättra världen genom att säga "svensk med utländsk bakgrund" och "har du någon pojk- eller flickvän?".

Jag försöker inte vara Jesus eller något. Det händer att ett "cp" slinker ur mig som skällsord, eller att jag kallar något för "bögigt" på ett nedlåtande sätt. Jag försöker inte vara god för att kunna känna mig som en duktig och ren människa. Jag försöker inte predika för någon annan; om en kompis pratar om en "blattejävel" gnäller jag inte. Jag kan bara inte förstå hur man kan tro sig veta att en person av annat kön, bakgrund, läggning eller liknande är sämre på grund av det. För mig är det helt ofattbart att någon med minsta vett och moral kan ens få idén att ta ifrån en människa hela sitt värde på så uppenbart irrelevanta grunder. Det skrämmer mig att en stor del av samhället antingen blundar för det eller rent av ser det som en norm att uttrycka sin överlägsenhet över vissa grupper.

Om man måste ha någon att hävda sig över är man bara osjälvsäker. En sådan person kan inte förstå att den har ett värde utan att se till att det finns någon med mindre värde. Som mellanstadiemobbaren som inte kan komma på något annat sätt att vinna respekt än att trycka ner en spenslig klasskamrats huvud i toalettstolen. Det är samma sak varje gång någon drar vi/dom-strecket. Den som gör det kan inte stå på sina egna ben; han kan inte känna gemenskap om han inte ser utanförskap.

Bland det värsta jag kan tänka mig är en vit, medelålders man som i fikarummet slänger ur sig en kränkande kommentar om kärringen, städaren från Arabien eller han den där fjollsångaren, för att han tror att det ska ge honom bekräftelse från arbetskamraterna i soffan mittemot. Och de nickar och skrockar och brer på, för var och en av tror de att de väcker de andras gillande genom det.

Osäkerhet. Och i vissa fall okunnighet. Men allvarligt talat, vi lever på 2000-talet. Människan kan resa i rymden och nå hela världen med något som får plats i en bakficka, men inte göra sig av med detta primitiva beteende?

Jag skäms om inte nästa generation, min generation, har en bättre attityd.



Kommentarer
Postat av: Okänd

håller med dig till visso, Men har du funderat på om det är i ren frustration?

"Jävla blatten sköter inte sitt jobb"

Likaväl använder vi sånt mot våran egen "ras" om man ser det så.

"Jävla fetto" "råtta" you name it.



Så har det nog alltid varit och kommer alltid att vara, för att nedsätta någon måste man hitta en svaghet hos personen.



2010-06-10 @ 21:15:11
Postat av: Anonym

Men där har du väl ändå missat hela poängen..?

Menat till förgående kommentar~



Poängen med det hela var väl att det inte finns någon anledning att använda det som skälsord. Som om en annan människa vore sämre för att han/hon var från ett annat land eller en annan kultur. Alltså väger det inte upp på något sätt att använda sånt språk för att försöka trycka ner någon då det inte är något negativt med det... I just det fallet använder man "blatte" just för att personen är av en annan kultur och därför skapar man en klyfta och gör det till en förolämpning man aldrig kan säga till någon från ens egen kultur...



Aaah, nu blev det mycket på en gång men jag tror du förstår vad jag menar (:

Söndagskvällar..

2010-08-01 @ 18:45:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0